Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent bewust aandacht hebben voor wat zich in het huidige moment in en om jou afspeelt, zonder het meteen te willen veranderen. Door dit te doen zie je de dingen meer zoals ze écht zijn en leer je afstand te nemen van gedachtenspinsels en automatische reacties. Je gaat opmerken dat je ook anders kan omgaan met bepaalde situaties, gevoelens of gedachten, waardoor je minder stress en meer grip op je leven ervaart.

Gedachtepatronen bepalen je ervaringen

Waar ben je nu met je gedachten...? Zonder dat je het doorhebt gaan er op een dag duizenden gedachten door je hoofd. Gedachten over gebeurtenissen in het verleden, waar je spijt van hebt of waar je je boos of verdrietig over voelt. Of gedachten over de toekomst, waarin je je zorgen maakt of steeds plannen maakt om je levenssituatie te verbeteren. Dan kan je je angstig, onrustig of gespannen voelen. Deze gedachten laten je afdwalen van het hier en nu.

Hier en nu is de plek waar het leven zich afspeelt, niet in het verleden of in de toekomst. Mindfulness brengt je aandacht telkens weer terug naar het huidige moment.

"We kunnen ons gemakkelijk redden, zolang we, elke dag, alleen de last dragen die daaraan is toegewezen. Maar die wordt te zwaar voor ons als we de last van gisteren erbij dragen en er dan nog de last van morgen bij doen, voordat ons wordt gevraagd om die te dragen.'"
- John Newton

​Opmerkzaamheid haalt je uit de automatische piloot

​Je denkgeest is altijd bezig en wij zijn geneigd ernaar te luisteren, al deze gedachten te geloven en er automatisch naar te handelen. Zo onstaat een leven op de automatische piloot. Zo stroomt het leven aan je voorbij, ongeproefd, onopgemerkt...
Je mist de dingen die hier en nu aan het gebeuren zijn: een gesprek met een vriend, je eerste kop koffie van de dag, de wind door je haren, prachtige, steeds veranderende luchten… Je mist ook de (stress)signalen die je lichaam je soms stuurt: spanning in je schouders, druk op de borst, knoop in je buik - informatie die je helpt te reageren op de behoeften van je lichaam.

Met mindfulness word je je bewust van vroege (stress)signalen en blijf je met je volle aandacht bij de huidige ervaring, hoe deze ook is. Je kan de situatie van een afstand bekijken en beter bepalen wat nodig is.

​Train je mentale kracht: leer surfen

​“You can't stop the waves, but you can learn to surf.”
― Jon Kabat-Zinn

Met mindfulness train je je brein om erbij te blijven en aandacht te geven aan het huidige moment. Het kost tijd, aandacht en energie om het te leren. Net als met leren surfen…
Leren surfen doe je in stapjes. Vaak eerst op het droge en daarna vlakbij de kust en zo leer je geleidelijk je balans te bewaren op de plank. Er zijn altijd golven op de zee, soms zijn ze klein en haast niet waar te nemen en soms heel groot en overweldigend. De wind laat de golven in grootte toenemen of weer afzwakken. De golven zijn niet tegen te houden of te beïnvloeden, maar je kunt wel leren surfen.

Zo kan mindfulness je helpen je balans te bewaren tijdens alle 'weersomstandigheden' van je leven, of het nu stormt, zonnig is of mistig en somber.

Piekeren en mindfulness

Wat is mindfulness...

Kijk in de

voor een overzicht van
alle mindfulness trainingen
van Mindful Life

Mindfulness meditaties...
Niet zweven,
maar landen.