Omgaan met Examenstress

De aandachttraining ‘Omgaan met Examenstress’ wordt aangeboden op middelbare scholen in Amersfoort eo. In 4 à 5 oefenbijeenkomsten leren eindexamenscholieren beter omgaan met de spanning, negatieve gedachten en gevoelens rond de eindexamens. Onderzoek toont aan dat aandachttraining (mindfulness) bij volwassenen én jongeren effectief is bij vermindering van stress, piekeren en angst en vergroting van de concentratie en het zelfvertrouwen.​

“Leerlingen zijn positief over de training en merken dat zij spannende situaties beter aan kunnen en zo meer ontspannen naar het eindexamen gaan.”

~ Ad Zoet, afdelingscoördinator 4-6 VWO Corderius College Amersfoort

Examenstress: een hoofd vol gedachten​

​Goed voorbereid maar laat je je toch te veel meeslepen door stress en faalangst? Heb je moeite met slapen en pieker je continu over de afloop van het examen? Examenstress kan verhinderen dat je optimaal tot je recht komt tijdens de examens.

Examenvrees hangt samen met gedachten en denkpatronen die een angstig gevoel veroorzaken. Dit gepieker gaat meestal over…

  • het examen (‘veel te moeilijk', 'veel te weinig tijd')
  • over jezelf ('ik kan het niet', 'ik krijg een black-out’, 'ik haal het nooit')
  • over de gevolgen van zakken ('het hele jaar is mislukt', 'm'n ouders worden boos').
mind full bij examenstress: een hoofd vol (negatieve) gedachten of mindful: met aandacht voor hoe het nu écht is

Mindfulness: van een hoofd vol gedachten naar bewust aandacht voor wat er écht is.

​Wat leer je tijdens deze training?

In de aandachttraining ‘Omgaan met Examenstress’ leer je…

  • hoe examenstress bij jou werkt: in je lichaam (zweethanden, buikpijn, misselijkheid…) en in je hoofd (negatieve gedachten en denkpatronen)
  • je negatieve gedachten en denkpatronen steeds sneller herkennen en ze meer van een afstand te bekijken in plaats van je er door mee te laten slepen
  • hoe je je aandacht kan verplaatsen van de negatieve gedachten naar andere ervaringen in je lichaam of in de ruimte om je heen
  • wat je praktisch kan doen om je tijdens het examen rustiger te voelen
  • hoe je beter de balans kan bewaren tussen leren & voorbereiden en pauze houden & bewegen.

Het examen blijft hetzelfde, maar je leert er anders tegenaan kijken en er anders mee omgaan.

Opbouw training

Afhankelijk van de behoeften van de leerlingen en de doelstellingen van de school worden 4 à 5 oefensessies gegeven van circa 1,5 uur, (bij voorkeur) eerst drie weken achter elkaar en daarna om-de-week. Het is een praktische training waarin de scholieren veel oefenen en onderling ervaringen uitwisselen, want van elkaar kan je ook veel leren. Wat de scholieren leren in de bijeenkomsten passen ze toe in de daarop volgende schoolweken. Ook krijgen ze korte oefeningen mee voor thuis en op school. Om straks met meer rust en zelfvertrouwen het eindexamen in te gaan, helpt het om tussendoor regelmatig te oefenen.​

De trainer

Als docent, studentbegeleider en mentor aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft Francien Post ruim 12 jaar ervaring met het werken​ met (groepen) jongeren (17-25 jaar). Zij is lid van de beroepsvereniging VMBN.

Wil je graag weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw school en eindexamenscholieren?
Neem dan contact op met Francien Post voor een vrijblijvende afspraak. 

Praktische informatie

Bijeenkomsten

De training bestaat uit 4 à 5 bijeenkomsten van circa 1,5 uur. De oefensessies vinden plaats op school, op een plek waar de scholieren ongestoord kunnen oefenen.

Deelnemers​

De training is bestemd voor scholieren die in hun eindexamenjaar zitten (16-20 jaar, mavo/ havo/ vwo/ gymnasium). De training wordt gegeven aan 5 tot 12 deelnemers.​

Kosten

Kosten op aanvraag. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreek ik graag de mogelijkheden.

Deelnemende scholieren dienen voor de oefeningen voor deze training een App ​aan te schaffen a circa €2,-.


(mede) door mindfulness geslaagd voor eindexamen

​Bronnen:
Studentenpsychologen, Universiteit Leiden, 2014
3C voor Onderwijs, 2014


Met meer rust en
zelfvertrouwen het
eindexamen in!

mindfulness bij examenstress: scholieren in examentijd

Ervaringen van deelnemers (Corderius College en Farel College Amersfoort, 5 HAVO en 6 VWO):

"Fijn om met elkaar gedachten en gevoelens uit te wisselen en even tot rust te komen."

"Ik kan mijn gedachten nu beter overzien, er even bij stilstaan, zodat ik mijn 'spanning' beter kan accepteren."

"Ik vond de rust fijn tijdens de training en een veilig gevoel in de groep."​

"De training geeft een beter beeld van wat er op bepaalde momenten met je gebeurt en hoe je ermee om kan gaan. En ook dat ik niet de enige ben met zulk soort problemen."​

“Hartelijk dank voor de examenstress-trainingen, ik heb er erg veel van geleerd en vond het een fijne manier om mij zo voor te bereiden op de examens.”